Ses ve Konuşma Bozukluklarında Sağlık Raporu

Engellilik oranının belirlenmesinde kullanılan ve Kulak-Burun-Boğaz bölümü içinde yer alan Ses ve Konuşma bozuklukları durumunu ile ilgili yönetmelik, alanında deneyimli sağlık profesyonellerince özel olarak hazırlanmış  maddeler içermektedir.

Ses ve Konuşma Bozukluklarının Nedenleri

Ses ve konuşmada bozukluklar mevcut ise, aşağıda yer alan nedenlerden dolayı engelli raporu alınması değerlendirilebilir;

  1. Afazi
  2. Dizartri
  3. Apraksi
  4. Akıcı Konuşma Bozuklukları (kekemelik ve çok hızlı konuşma-takefemi)
  5. Larenjektomi
  6. Kranyo-fasyal anomali
  7. Artikülasyon/fonolojik bozukluk
  8. Otizm
  9. İşitme kaybı
  10. Mental retardasyon
  11. Serebral palsi
  12. Elektif mutizm
  13. Santral işitsel işlemleme bozukluğu
  14. Ses bozuklukları, vs
Çocuklarda Konuşma Bozukluğu

Ses ve Konuşma Bozukluğu Nasıl Muayene Edilir?

Muayene ortamı olabildiğince sessiz olmalıdır. Değerlendirmenin standardı normal kişinin günlük yaşamındaki ortalama performansıdır. Bu bağlamda kişinin ortalama olarak aşağıdaki kriterleri yerine getirdiği varsayılır. Konuşmanın değerlendirilmesi sırasında konuşma cihazları ve protezleri kullanılmamalıdır.

  1. Kişi yüksek sesle konuşabilmelidir.
  2. Kişi fonasyonu tek nefeste en az 10 saniye sonuna kadar sürdürebilmelidir.
  3. Kişi en az 10 kelimelik cümleyi bir nefeste söyleyebilmelidir.
  4. Kişi Türk dilindeki tüm fonetik üniteleri oluşturabilmeli ve bunları anlaşılır biçimde birleştirebilmelidir.
  5. Kişi, dakikada 75-100 kelime oluşturabilmeli ve konuşmanın akışını makul bir zamana kadar sürdürebilmelidir. Konuşma hızı, 2 dakikada 125 kelimelik bir pasajı okuyacak şekilde olmalıdır.
  6. Kişi muayene eden klinisyene yaklaşık 2.5 metre uzaklıkta olmalıdır. Kişi’nin konuşmasını, kişi “Jalenin Dünyası” adlı kısa paragrafı okurken dinlenir. Okuma bilmeyen kişiden adını, soyadını, haftanın günlerini ve ayları söylemesini isteyiniz veya uygun bir resim varsa kişiden bu resmi anlatmasını istenir.
  7. Organik (fiziksel) patolojilerin (kranyo-fasiyal anomali, işitme kaybı, zihinsel engel, genetik sendromlar, gelişimsel dil bozuklukları vb) var olduğu durumlarda dil ve konuşma bozuklukları değerlendirilirken çocuğun yaşı dikkate alınmaz. Ancak fizyolojik gelişim süreci içerisinde dil ve konuşma bozuklukları görülmesi durumunda çocuk 4 yaşından itibaren değerlendirmeye alınır.

Jalenin Dünyası

Jale, altı yaşında şirin, cıvıl cıvıl, ama nazlı bir kız çocuğudur. Her sabah erkenden uyanır. Annesi ve babasına günaydın dedikten sonra, elini ve yüzünü yıkar. Kahvaltıda, reçel, peynir, zeytin ve yumurtasını yer, bir bardak süt içer. Dişlerini fırçalayıp sonra giysilerini ve ayakkabısını giydikten sonra, annesi onu okula bırakır. Öğretmeni ve arkadaşlarıyla bütün günü beraber geçirir. Makas kullanarak kağıt kesmek, resim yapmak, oyun oynamak ve şarkı söylemek onun çok sevdiği faaliyetlerdir. Öğle yemeğini yedikten sonra uyur. Çoğunlukla rüyasında çok sevdiği lale bahçelerinde oynadığını görür. Bir saat sonra dinlenmiş olarak kalkar ve bahçede arkadaşlarıyla oyunlar oynar. Akşam olunca annesi onu almaya gelir. Babası işten geldikten sonra, onunla oynar ve çok sevdiği leylek masalını anlatır. Akşam yemeğinden sonra biraz televizyon izleyerek günü bitirir.

LÜTFEN DİKKAT! Bu internet sitesi yalnızca bilgilendirme amaçlıdır. Lütfen YASAL UYARI sayfamızı inceleyiniz. Bu konudaki tüm sorumluluk ziyaretçiye aittir.

İlginizi Çekebilir