Atipik Otizmde Konuşma

Otizimli bireylerin çok büyük bir kısmında dil, konuşma ve iletişim problemleri görülmektedir.

Otizmli çocuklarda iletişim becerileri normal çocuklara kıyasla daha yavaş olup konuşmaya başlama yaşının geciktiği gözlenmektedir. Bu çocukların, “ekolali” olarak adlandırılan, istenmeyen taklit içeren sözel davranışlar gösterdikleri gözlenmiştir. Örneğin; annenin çocuğuna “Acıktın mı?” sorusuna çocuğun “Acıktın mı?” şeklinde cevap vermesi gibi. Bu bireyler aynı zamanda zamirleri ters kullanabilirler. Örneğin; “Ben oyuncak istiyorum.” yerine “Sen oyuncak istiyorum.” derler.

Dilin Aracılık Ettiği Bileşenler

Dilin aracılık ettiği iletişim dört ana bileşene dayanmaktadır. Bunlar;

  • Leksion (sözcük dağarcığı),
  • Sentaks (gramer),
  • Prozodi (bürünsel özellikler),
  • Kinezi (jestler ve mimikler)’dir.

Prozodi (bürünsel özellikler) ve kinezi (jestler ve mimikler) dilin “paralinguistik” öğelerini oluşturur. Bu öğeler, insan iletişimi ve söyleminin oluşturulmasında diğerleriyle aynı derecede önemli rol oynarlar.

Otizmli bireylerde gözlenebilen disprozodi, birincil olarak pragmatik ve affektif boyutlarını etkiler, gramatik boyutun göreceli olarak korunduğu varsayılmaktadır.

Yapılan çalışmalarda otizm bozukluğu olan bireylerin sağlıklı kontrollere oranla cümlelerinde pragmatik vurguyu daha az sıklıkla kullandıkları, uygun olmayan vurgulamalar ve rezonanslara sahip oldukları konuşma sırasında monotonluk ( uygun olmayan hız) saptanmıştır. Bu nedenle bu bireylerde sesin bürünsel özelliklerinde değişiklik olur, bu durum iletişim becerilerini olumsuz yönde etkiler.

Otizm Spektrum Bozukluğu

Otizm spektrum bozukluğu, Amerikan Psikiyatri Birliği’nin son tanı kriterine göre beş kategoriye ayrılır. Bunlar;

  • Otizm,
  • Rett Sendromu,
  • Çocukluğun Dezintegratif Bozukluğu,
  • Asperger Sendromu,
  • Yaygın gelişimsel bozukluktur.

Otizm

Otizm; iletişimde problem, sosyal gelişimde gerilik, çevreye karşı ilgisizlik, stereotipik hareketler ve bazı hastalarda epilepsi, işitme kaybı görülen bir hastalıktır.

Rett Sendromu

Rett Sendromu; hemen daima kızlarda olan, normal doğuma sahip ve yaşamın ilk 48 ayında büyümede yavaşlama, kazanılmış el becerilerini kaybetme, stereotipik hareketler yapmaya başlama ile seyreden alıcı ve ifade edici dilin gelişim problemleri olan bir hastalıktır.

Çocukluğun Dezintegratif Bozukluğu (Heller Sendromu)

Çocukluğun Dezintegratif Bozukluğu (Heller Sendromu); normal doğum ve yaşamın ilk iki yılında her anlamda normal olan bireyin 10 yaşına kadar dil gelişimi, motor beceriler ve tuvalet eğitiminin bozulmasıdır. “İnfantil Demans” olarak da adlandırılır.

Asperger Sendromu

Asperger Sendromu; sözel olmayan iletişimde, göz temasında problem yaşayan, fakat kendi ilgi duyduğu konularda odaklanma problemi yaşamayan bazen zeka kapasitesinin de normal olduğu otizm formudur. Bu çocuklarda belirgin anlamda dil gelişiminde gecikme bulunmamakta sadece iletişim becerilerinde problem bulunmaktadır.

Atipik Otizm (Yaygın Gelişimsel Bozukluk)

Yaygın Gelişimsel Bozukluk (Atipik Otizm); sözel ve sözel olmayan iletişimde, sosyal gelişiminde ileri derecede bozukluk ve stereotipik davranışları olan hastalıktır. Başlangıç yaşı daha geç ve semptomlar atipiktir.

Otizm hastalarına yaklaşımda bireysel programlar hazırlanıp erken dönemde tedaviye başlamak gerekmektedir.

Dil bileşenleri içerisinde en çok pragmatik boyutta güçlük yaşadıkları belirtilmekle birlikte semantik, sentaks, morfoloji gibi dil alanlarında da düşük dil performansları gözlenebilmektedir. Bu çocukların en kısa zamanda alanında uzman Dil ve Konuşma Terapisti ile terapiye başlaması önerilmektedir.

LÜTFEN DİKKAT! Bu internet sitesi yalnızca bilgilendirme amaçlıdır. Lütfen YASAL UYARI sayfamızı inceleyiniz. Bu konudaki tüm sorumluluk ziyaretçiye aittir.

İlginizi Çekebilir